Gratis contentkalender: Download
#alle #Strategiskkommunikation

Tre kommunikationsbehov,
som er ens for alle

Vi talt med en håndfuld af vores kunder og samarbejdspartnere, som har hjulpet os med at finde frem til de tre største og mest relevante kommunikationsbehov for at kunne drive en succesfuld forretning.

Tre udfordringer går igen i stort set alle typer virksomheder, og fælles, for dem alle tre er, at de kan løses med den rette kommunikationsindsats. Det betyder dog ikke at der findes én universel løsning, som kan anvendes i alle virksomheder – langt fra – men der findes alligevel en række indsigter, som de fleste kan vinde ved at forstå, og som hjælper med at danne afsæt for virksomhedens kommunikation. Det kommer næppe som en overraskelse, at de tre behov er; tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft, konstant tilgang af købeklare leads og etablering af et attraktivt brand.

De tre behov er lige afgørende for forretningen og kan heldigvis forenes og gøres målbare ved hjælp af en kommunikationsstrategi. Kommunikationsstrategien er et dynamisk strategiværktøj, der hjælper til at sikre at forretningsstrategien kan føres ud i livet. Bag strategien ligger et klart defineret formål, og en række afgrænsede kommunikationsmål af strategisk betydning. Resultatet af en veludført strategisk kommunikationsindsats er en værdiskabende dialog mellem virksomheden og virksomhedens nøgleinteressenter; heriblandt kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere.

 

 

1. Tiltræk kvalificeret arbejdskraft

I kernen af enhver virksomhed findes en arbejdsplads med en tilhørende kultur og identitet. Selvom ledelsen ofte tror at den uden videre kan tilpasse et brand til markedet på ledelsesniveau, er sandheden at virksomhedens eksterne kommunikation aldrig er stærkere end den interne forståelse, som den hviler på.

 

“Der er i sidste ende ingen, som formidler virksomheden mere effektivt over for potentielle kandidater end de folk, der allerede er en del af arbejdspladsen.”

 

Det er med andre ord nødvendigt at sikre overensstemmelse mellem medarbejdernes og ledelsens opfattelse af brandet, hvis virksomheden ønsker at fremstå troværdig udadtil. Det giver faktisk også lidt sig selv, da den stærkeste identifikation i forhold til nye medarbejdere altid vil kunne opnås gennem de eksisterende. Der er i sidste ende ingen, som formidler virksomheden mere effektivt over for potentielle kandidater end de folk, der allerede er en del af arbejdspladsen. Det gælder selvfølgelig på godt og ondt.

I Change oplever vi særligt i forbindelse med vores arbejde for videntunge virksomheder, at rekruttering er en central udfordring, som kræver konstant bevågenhed. It- og teknologivirksomheder er oftest dybt afhængige af at programmører, arkitekter og specialister i det hele taget finder arbejdspladsen attraktiv. Udfordringen kan i vid udstrækning løses ved hjælp af kommunikation, men det nytter kun, hvis virksomheden samtidig arbejder aktivt for at tilpasse arbejdsvilkårene til målgruppens behov. Sker det, er der til gengæld masser at fortælle om på sociale- og digitale medier og i pressen.

 

 

2. Tilgang af købeklare leads

Virksomhedens kommunikation til markedet hviler på den værdi som skabes hos slutbrugeren og de overvejelser, som virksomheden lægger til grund for værditilbuddet. Det er vanskeligt at forestille sig, men, uanset hvor nytænkende og innovativt et produkt måtte være, er det aldrig nok at fortælle om dets fortræffeligheder.

 

“Nøglen er at tænke kommunikationsindsaten sammen med virksomhedens øvrige strategiske indsatser og revidere den løbende.”

 

For at målgruppen skal kunne huske produktet og hjælpe med at videreformidle værdien, er der behov for en klart formidlet og genkendelig fortælling. Fortællingen skal aktiveres med de rette budskaber, på de rette platforme og med den rette timing. Det gælder annoncering såvel som organisk indhold på digitale- og sociale medier og i pressen. En kommunikationsindsats kan heldigvis forberedes ligesom alle andre indsatser. Nøglen er at tænke kommunikationsindsatsen sammen med virksomhedens øvrige, strategiske indsatser og revidere den løbende.

I Change koncentrerer vi os primært om det strategiske afsæt og en den røde tråd i kommunikationen på tværs af platforme og kommunikationsdiscipliner, og så lader vi andre specialister om resten. Man kan også sige, at vi bygger fundamentet for kommunikationen, så det bliver let at formidle budskaber på en genkendelig måde, uanset om det er via betalte kanaler eller organisk positionering af brandet.

 

3. Skab et troværdigt brand

Et brand er summen af virksomhedens kommunikationsaktiviteter- og aktiver – det vil sige platforme, indhold og mængden af interessenter, der potentielt kan fungere som ambassadører for virksomheden, herunder samarbejdspartnere, kunder og interne ambassadører som medarbejdere og ledelsen selv. Det virker umiddelbart som en svær størrelse af kontrollere og det er det heldigvis også.

 

“Vigtigst af alt er dog at pleje den fortælling, som ligger inde imellem det hele, og som udgør en værdi i sig selv fordi den forholder sig til en bevægelse i tiden.”

 

Virksomhedens brand står nemlig aldrig stille, og det skal det heller ikke. Det betyder dog ikke, at det ikke kan betale sig at arbejde med brandet. Det kan det i høj grad, og til det findes, der heldigvis en række værktøjer og discipliner, som kan hjælpe.

Vigtigst af alt er, at pleje den fortælling, som ligger inde imellem det hele, og som udgør en værdi i sig selv fordi den forholder sig til en bevægelse i tiden. Et godt brand understøtter slutbrugerens eller aftagerens egen fortælling.

I Change arbejder vi med virksomheder, som falder ind under kategorien “De Nye Entreprenører”, altså dem, der går aktivt ind og påvirker de strømninger, som Verden oplever i øjeblikket, og dem som skaber positive forandringer for mennesker i det hele taget. Det giver et naturligt, godt afsæt for virksomhedens brand, når formålet er den bærende del af kommunikationen – et paradigme, der også er kendt som formålsdrevet kommunikation.

 

/Change

 

Følg med på bloggen for flere indsigter