Gratis contentkalender: Download

I Apples kommende opdatering af deres styresystem iOS 14 vil brugerne blive spurgt ind til, om de vil acceptere eller afvise tracking i apps. Den form for blokering af sporingsmekanismer er allerede integreret som standard i Apples Safari-browser på deres macOS Big Sur 11-styresystem. Med den opdatering bliver det sværere for dig og din virksomhed at modtage og behandle data fra værktøjer som Facebook-pixel og Google Analytics. Det vil begrænse dine muligheder for at:

  • Levere annoncer effektivt til de mest relevante målgrupper, baseret på deres engagement ift. din virksomhed.
  • Måle og rapportere om konverteringer fra bestemte kunder, der benytter sig af henholdsvis iOS 14 og Safari på MacOS Big Sur 11.
  • Forudsige og optimere omkostningerne pr. handling over tid.

Opdateringen er heldigvis ikke udelukkende dårligt nyt – se længere nede i bloggen, hvad du kan gøre for at modvirke effekten af Apples tiltag. Ellers kan du tage fat i Anders, da han meget gerne vil hjælpe dig med råd og vejledning.

 

Kontakt Anderscalltoaction arrow

 

Hvad betyder det for
din tracking af hændelser?

Tracking gennem app

Helt konkret kræver Apple, at der ved download af apps i App Store bliver vist Apple’s App Tracking Transparency (ATT) prompt – et advarselsvindue til brugere, hvor de kan afvise eller acceptere tracking. I og med at brugerne nu får muligheden for at afvise tracking, vil det være sværere at vide, om der kan trækkes data på dem eller ej. Det påvirker effektiviteten af annoncering, da annonceringsplatformen ikke længere kan genkende den type brugere, der downloader appen – i korte træk betyder det, at prisen på konvertering kommer til at stige.

En anden konsekvens af opdateringen er at du som ejer af en app skal beskrive din privatlivspolitik i App Store Connect. Hvis du benytter 3. parts-kode — som f.eks. marketing- eller Analytics-SDK’er — skal du også beskrive hvilke data der bliver opsamlet hos 3. parten, hvordan den bliver benyttet, og om koden bliver brugt til at tracke brugere.

Hvorfor er det vigtigt, at du forholder dig til de nye opdateringer? Det er vigtigt for dig, da 63,63 % af alle mobil- og tabletbrugere i dag benytter sig af Apples iOS som styresystem. Dermed vil der være en stor del brugerne, som du ikke længere vil have mulighed for at trække data på – Det gælder dog kun, hvis de vælger at afvise tracking i appen – noget som de fleste i praksis nok vil vælge at gøre.

 

Tracking gennem Safari-browseren

På verdensplan tilgår ca 50 % et website via mobiltelefonen, hvoraf godt 64 % foregår via et Apple-produkt. Det er langt den største procentdel af brugerne, som fremadrettet bliver svære at tracke hændelser på. Apple etablerede allerede i 2018 en version af Safari-browseren, der blokerede tracking mere aggressivt end tidligere. I det nye macOS Big Sur har Safari-browseren en indbygget Privacy Report Tracker, der forhindrer websteder i at spore dig, når du surfer på nettet. I det nye macOS Big Sur vil Safari- browseren inkludere “Privacy Report” for at opdele, hvad Safari specifikt blokerer (som standard), og give øget indblik i, hvilke sporinger der ellers fremkommer. Du finder de blokerede sporinger ved at trykke på “Skjold”-knappen i til venstre for adresselinjen i din Safari-browser.

 

Facebooks modsvar

Sporing af hændelser i apps

Facebook er ikke tilfreds med situationen – de introducerer Aggregated Event Measurement, som gør det muligt at spore hændelser i apps fra brugere med iOS 14 eller nyere. Facebook supporterer i deres seneste version af Facebooks SDK (vers. 8.1 eller højere) Apples SKAdNetwork API og conversion value management for at kunne tracke installationer af apps. For at leve op til Apples krav forventes ændringer hos Facebook, hvor du maksimalt kan benytte:

  • 1 annoncekonto pr. app
  • 9 aktive kampagner pr. app
  • 5 annoncesæt pr. kampagne med samme optimering
  • 14 standard-hændelser

Har du brug for hjælp med den tekniske opsætning? Så kontakt Henrik, da han meget gerne vil hjælpe dig på vej.

 

Kontakt Henrikcalltoaction arrow

 

IOS Web-annoncering

Facebook introducerer Aggregated Event Measurement for at supportere måling af hændelser fra iOS 14-brugere. Det er designet til at måle effektiviteten af kampagner og samtidig overholde brugerens valg omkring data. Fremadrettet vil annoncøren være begrænset til 8 konverterings-hændelser pr. domæne, og for kampagnen gælder følgende:

  • Kampagneoptimering efter maksimalt 8 hændelser.
  • Hændelserne pr. domæne rangeres efter prioritet. Hvis flere hændelser gennemføres af en bruger (dvs. “tilføj til indkøbskurv” og “køb”), rapporteres kun den højest prioriterede hændelse.
  • Ejer af domænet kan konfigurere, hvilke 8 hændelser der skal spores.

 

Hvad kan du gøre?

Vi kan ikke komme uden om, at Apples opdatering til iOS 14 kommer til at påvirke vores måde at bruge annoncer på. Men hvor galt er det egentlig med den nye opdatering? Skal vi ikke hellere se opdateringen som en mulighed frem for en begrænsning?

 

Vi kommer selvfølgelig til at skulle acceptere flere forbiere i branchen, men det åbner blot op for at nye idéer og tiltag kan få plads.

 

Derfor skal vi tænke i nye baner for, hvordan vi får vores kampagner ud til forbrugeren, hvor de samtidig føler sig beskyttet og trygge i mens. Med det in mente kommer vi med tre gode råd til, hvordan du kan tænke mere kreativt i en tid med udvikling:

 

1. Flyt ressourcer til kreative kampagner

Det bliver sværere at målrette annoncer, hvis du fremadrettet kun forholder dig til konvertering af hændelser. Derfor kan du med fordel flytte dine ressourcer fra annoncering på sociale medier over i kreative kampagner i stedet. På den måde kan I fokusere mere på at skille jer ud og få modtageren til at huske jeres budskab, frem for mængden af hændelser. Antallet af kliks og visninger er nemlig ikke meget værd, hvis modtageren alligevel ikke kan huske budskabet i din kampagne – eller dit brand for den sags skyld. Er du i tvivl om, hvordan du designer en kreativ og engagerende kampagne, så tag fat i os – det er faktisk ikke så svært, hvis man går struktureret til værks.

 

2. Skab interaktion med din modtager

Ifølge Microsoft kan den gennemsnitlige bruger kun holde opmærksomheden i 8 sekunder ad gangen, før de mister interessen. Det er næsten ingen tid til at fange din modtagers opmærksomhed og lade dem forstå budskabet i din kampagne. Hvis du derimod lader dem deltage aktivt i din kampagne, vil du beholde din modtagers opmærksomhed i længere tid og gøre dem mere interesseret i dit indhold. Dermed kan du gennem interaktivt indhold gøre, at historiefortælling bliver et væsentligt element for din virksomheds succes. Vi anbefaler derfor kampagner bygget op omkring storydoing frem for storytelling, så målgruppen bliver aktive deltager i stedet for modtagere.

 

3. Gennemfør din hændelse direkte på Facebook & Instagram

Det vil i højere grad kunne betale sig at placere sin forretning direkte på enten Facebook eller Instagram. Har du eksempelvis en webshop, hvor du driver salg på webshoppen gennem annoncering på Facebook og Instagram, kan du med fordel oprette en Facebook-forretning. På den måde sker dit salg direkte på Facebooks egen platform, hvorved hændelsen bliver tracket og sendt direkte tilbage til din annoncekonto efterfølgende. Det er naturligvis ikke alle typer forretninger, for hvem det er muligt – typisk vil det kunne betale sig i et eller andet omfang for FMCG-segmentet.

 

Vi hjælper dig gerne på vej

Er du i tvivl om, hvordan du kan drage fordel af den nye opdatering, eller har du brug for en samarbejdspartner til at styre dig sikkert gennem jeres udvikling? Kontakt Henrik Møller på [email protected], eller ring på +45 70605561.

 

Læs mere om hvordan vi arbejder i Change her.