FORANDRINGSKOMMUNIKATION ER IKKE EN INTERN DISCIPLIN

En verden i forandring og nye teknologier har udvisket grænsen mellem organisation og samfund, og det har skabt mulighed for gentænkning af forandringskommunikation.

Nye entreprenører skaber den, traditionelle virksomheder har brug for den og offentligheden kalder på den. Den kommer i form af fænomener som eksponentialitet, disruption og singularitet, og den sidestilles ofte med udvikling eller vækst.

Forandringen er konstant, og på grund af teknologiske landevindinger, er den lige nu også meget tydelig – og måske derfor frygter mange forandringen. Men det er der ingen grund til. Forandring er en brændende platform, der indeholder ligeså mange muligheder som udfordringer.

“Det repræsenterer derfor en mulighed, at sociale og digitale medier har nedbrudt grænsen mellem virksomhed og samfund, og gjort brugeren til en del af organisationen næsten på linje med ledelsen og medarbejderen”

Det kræver dog tydelige formålsdrevne fortællinger.

Forandring gennem fælles fortællinger

Først kom toget, så bilen, så internettet og nu kommer kunstig intelligens. Den fjerde industrialisering er katalysatoren for de forandringer, vi oplever i øjeblikket, og disruption er blot et udtryk for de markedsmæssige forstyrrelser, vi oplever på vejen.

Disruption lever som fænomen kun i kraft af håndgribelige størrelser som digitalisering, machine learning og automatisering, og de forretningsmæssige, politiske og sociale kulturer, der driver det. Kulturer der bygger på fælles fortællinger og afhænger af tydelige formål.

“Det er derfor tid til at tænke langsigtet og gøre sig sine formål klart, både forretningsmæssigt og kommunikativt”

Lykkes det ikke, er der overvejende sandsynlighed for, at organisationen bliver overflødiggjort eller overset i udviklingen.

Uforløst fortællingspotentiale

Der er opstået et kommunikationsvakuum mellem nye entreprenører, traditionelle virksomheder og pressen. Et tomrum fyldt med de fælles fortællinger, der ellers er beregnet til at danne baggrund for forandringen og lede samfundet ind i den fjerde industrialisering.

De nye entreprenører og de traditionelle virksomheder trækker udviklingen i hver sin retning, og pressen og offentligheden er underlagt en fragmenteret medievirkelighed. Det giver et uforløst fortællingspotentiale. Og det er dårlige nyheder for en nation, der lever af innovation og viden.

Der er derfor behov for en ny generation af uafhængige bureauer til at udfylde tomrummet, og måske derfor ser vi også i øjeblikket en underskov af Social Media- og digitalbureauer spire frem. De fleste dog uden faglig forankring i kommunikation.

Ny forandringskommunikation

I Change har vi søgt at forankre os i en grundlæggende kommunikationsdisciplin og retorisk fællesnævner, der kan rumme alle interessenter. Bureauet er således baseret på en nytænkning af forandringskommunikation, hvor omverdenen ses som en del af organisationen.

Nu glæder vi os bare til at omsætte jeres budskaber til værdi. Vi gør det med udgangspunkt i en af de ældste og mest grundlæggende kommunikationsdiscipliner, og en stærk social og digital profil.

Skal vi tage en kop kaffe i København, Aarhus eller Odense?

kontakt