Gratis contentkalender: Download
#alle #Presse #Public Relations #Strategi

Corona-kommunikation:
10 ting du kan gøre

Oplever du det også som en udfordring at holde styr på dialog med kunder, leverandører og medarbejdere i øjeblikket? Her er 10 ting, du kan gøre for at sikre din corona-kommunikation

Man skulle umiddelbart mene, at corona-pandemien ville kræve alle mulige former for kommunikationstiltag og særlige indsatser i dialogen med virksomhedens deltagere, men sandheden er, at du kan drive din kommunikationsforretning efter fuldstændigt samme principper, som du plejer – den eneste forskel er, at du skal investere lidt mere i mængden og frekvensen.

 

“Når markedet er præget af utryghed, opstår der let forvirring, og nøglen til effektiv kommunikation bliver derfor tryghed og regelmæssige udmeldinger.”

 

Eller sagt på en anden måde – kørte du en effektiv kommunikationsforretning før corona-udbruddet, har du formentlig kunne nøjes med at skrue lidt op for indsatsen den seneste uge. Men hvorfor så egentlig det?

Corona-udbruddet skaber en grundlæggende utryghed, fordi der ikke er nogen, der ved præcis, hvad der kommer til at ske, og hvordan det kommer til at påvirke virksomhedens afsætning og indtjening. Når kommunikationsmarkedet er præget af utryghed, opstår der let forvirring, og nøglen til effektiv corona-kommunikation bliver derfor tryghed og regelmæssige udmeldinger.

 

 

Prioritér
kommunikationsindsatsen

Det betyder, at du først og fremmest skal fortsætte med at gøre det, du er bedst til og blive ved med at fortælle omverdenen, hvorfor du gør det. Start f.eks. med at fortælle dine medarbejdere, kunder og leverandører, at I er i fuld gang med tiltag, der skal sikre, at I kan fortsætte med at fungere som virksomhed. Ved at gøre det signalerer du, at I er i stand til at holde hovedet koldt, og du er dermed i gang med din vigtigste prioritering – at forebygge panik.

 

“Der er i virkeligheden kun tre punkter, du skal tage højde for i prioriteringen af dine kommunikationsaktiviteter – og de punkter er ens for alle.”

 

En stor del af indsatsen lige nu handler nemlig om at prioritere resurser og budskaber – og der er i virkeligheden kun tre punkter, du skal tage højde for i prioriteringen af dine kommunikationsaktiviteter – uanset om du er Mette Frederiksen eller direktør for en SMV:

 

  1. Lad være med at gå i panik
  2. Begræns smittespredningen
  3. Undgå nedlukning

10 ting, du kan gøre for din corona-kommunikation

Corona-udbruddet genererer utryghed, og den gennemgående agenda for din corona-kommunikation bliver derfor automatisk at skabe tryghed for kunder, medarbejdere og leverandører. Ja, det handler også om at redde forretningen (læs mere om regeringen hjælpepakker på Finansministeriets website), men hvis der opstår panik, kan du hurtigt miste styringen over virksomheden, og så kan selv ikke den mest effektive kommunikationsplan redde dig. Til gengæld kan du, når du har styr på kommunikationen med dine nøgleinteressenter, anlægge en proaktiv tilgang til kommunikationsindsatsen.

 

    1. Information til medarbejdere: Regelmæssige orienteringer fordrer et trygt arbejdsmiljø og optimerer produktiviteten gennem imødekommelse af bekymringer.
    2. Mails til kunder: Statusopdateringer direkte i indbakken, hos dem du skal leve af, inviterer til mersalg og holder dig top-of-mind, når situationen normaliseres.
    3. Opfølgende opkald: Personlige opringninger signalerer tilgængelighed og giver mulighed for mersalg ved at spørge ind til kundens særlige behov i situationen.
    4. Opdatering af sociale medier: Engagerende indhold, der giver indblik i jeres nye hverdag, har automatisk høj identifikation og skaber tryghed hos dine følgere.
    5. Gode historier i pressen: Taletid i pressen gør jer relevante over for nye leads, ved at I tænker jeres gode historier ind i aktuelle kontekster eller ved at sætte agendaen.
    6. Begrænsning af dårlige historier: Proaktiv adressering af udfordrede samarbejder, fyringer eller lignende giver dig muligheden for at tage styringen over narrativet.
    7. Forberedelse af krisescenarier: Opbygningen af et kriseberedskab gør det muligt at reagere hurtigt og effektivt hvis, eller når, der opstår en krise i krisen.
    8. Følg med i pressemøder: Hurtig reaktion på regeringens tiltag, og løbende tilpasning, kan give dig strategiske fordele over for dine konkurrenter i markedet.
    9. Aktualisér produkter: Synliggørelse af virksomhedens brand og aktuelle produkter kan generere nye leads og skabe awareness gennem annoncering.
    10. Prioritér interne projekter: Opbremsningen af virksomhedsdriften er en oplagt mulighed for at prioritere strategiske tiltag, der skærper jeres egen profil.

 

 

Brug nedbremsningen til noget fornuftigt 

I sidste ende handler det om at fortsætte med at drive forretning i nye rammer eller om at få det bedste ud af situationen ved at tilpasse sig markedet. Det er der som sådan ikke noget nyt i – forandringen er bare opstået pludseligt, og situationen kræver, at vi handler hurtigt og effektivt. Det er de investeringer, vi gør os nu, der giver os en fordel i markedet om nogle måneder, når krisen er ovre.

 

“En brændende platform er i sidste ende en kommunikationsanledning der, med den rette strategi, kan give virksomheden ny relevans.”

 

Det handler ikke om at udnytte situationen, men om at gøre sig relevant i en ny kontekst og tilbyde de services, der er nødvendige for at vores kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere kan fortsætte med at gøre det, som de er bedst til. Ligesom i alle andre tider handler det lige nu om at se muligheder frem for udfordringer. En brændende platform er i sidste ende en kommunikationsanledning der, med den rette strategi, kan give virksomheden ny relevans.

 

Har du brug for en kommunikationspartner, der kan styre dig sikkert gennem krisen?
Kontakt os på [email protected] eller ring på +45 25702019

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld
close-link
Tilmeld nyhedsbrev