Gratis contentkalender: Download

COVID-19-restriktionerne har understreget vigtigheden af online marketing og konkurrencen tager bare til i takt med at flere investerer i digital brands, annoncering og indhold på sociale medier. Det handler derfor om at skille sig ud og gøre noget anderledes, hvis man vil fange forbrugernes opmærksomhed – det kan du opnå med Messenger marketing og chatbots.

Dine kunder befinder sig i forvejen på Messenger, og med det rette setup kan du kommunikere med dem gennem direkte beskeder – uden at løfte en finger – med automatiserede chats og push-meddelelser.

Ved udgangen af 2021 vil der på verdensplan være godt og vel 2.800.000.000 brugere af besked-apps som Messenger, WhatsApp og WeChat, og tallet vokser bare år for år. Der er allerede nu flere brugere på besked-apps end på de største sociale-netværk, herunder Facebook. Læg det sammen at mere end 60 % af forbrugerne i alderen 18-44 år foretrækker kommunikation via tekst frem for tale. Det kan du udnytte til din fordel.

Messenger marketing

 

Online marketing-opgaverne tager til

  • Send beskeder til kunder, der forlader siden
  • Besvar produktspørgsmål i chatten
  • Send tilbudskuponer til kunderne
  • Optimér produktsider 
  • Og listen fortsætter bare…

 

Men dit salg rykker sig ikke meget.

Det er der heldigvis råd for. Med Messenger marketing og implementeringen af chatbots kan du øge salget ved at omdanne din helt almindelige Facebook-side til en proaktiv salgskanal. Det betyder kort fortalt at du kan vinke farvel til personligt salg og manuelle processer.

Taktikken benyttes i høj grad i restaurationsbranchen og oplevelsesindustrien, men det giver også rigtig god mening at benytte chatbots til Messenger marketing i detailhandlen. Nikes chatbot har forbedret deres Click Through Rate (CTR) med 12,5X og løftet salgskonverteringerne med 4X til en af de mest fremtrædende kampagner i sports-brandets historie.

Vil du adskille dig fra flokken og øge salget online, er her alt, hvad du har brug for at vide om at skabe salg med din chatbot.

 

 

Kontakt os calltoaction arrow

 

 

Hvorfor benytte chatbots til e-handel?

Facebook Messenger er en af de mest populære besked-apps i Verden. Med over 1.300.000.000 aktive brugere i døgnet er Messenger umuligt at komme uden om, når det gælder om at oprette forbindelse til forbrugerne online. Messenger marketing gør det nemt at øge salget ved:

  • at chatte med forbrugerne gennem købsprocessen
  • at forhindre forbrugerne i at forlade varekurven uden køb 
  • at sende personaliserede masse-beskeder til registrerede leads 
  • at øge antallet af gentagne ordre
  • at vinde tabte kunder tilbage 
  • at sælge produkter direkte i Messenger 
  • at få kunder til at henvise venner til din chatbot
  • at berige datasættet på de enkelte forbrugere 
  • at henvende sig på baggrund af 1:1 segmentering  

 

Hvad er fordelen ved Messenger marketing?

Den helt korte version: En chatbot til e-handel hjælper dig til at oprette forbindelse til forbrugere på en personlig måde via en interaktiv oplevelse.  

Der findes mange forskellige typer af chatbots til e-handel, men de fleste dækker de samme funktioner:

  • Hjælper forbrugerne med at finde de produkter, de leder efter
  • Vejleder forbrugerne og fremviser produkter baseret på handlinger
  • Administrerer betaling og indsamler data på forsendelse, fakturering og præferencer 
  • Følger op med produkt-feedback, tilbyder mersalg eller beder om anmeldelser

En chatbot holder effektivt kommunikationen med kunden i gang gennem hele købsprocessen, bl.a. ved hjælpe af Messenger marketing.

 

Sådan øger du salget med en chatbot

1. Onboard forbrugerne med en kupon 

Brug af digitale kuponer er en effektiv metode til at onboarde nye forbrugere og tilskynde eksisterende kunder at vende tilbage til dine produkter.

 

2. Byd nye kunder velkommen

 75 % af forbrugerne foretrækker en personaliseret besked, et tilbud eller en oplevelse i købsprocessen. Mød dem tidligt i processen, og tak dem efter, de har foretaget et køb. På den måde får du dem til at føle sig værdsat og velkomne – og det øger salget.

 

3. Start samtalen fra en Facebook-kommentar

Hver måned poster forbrugerne mere end 5 mia. kommentarer på Facebook – og de af forbrugerne, som har skrevet en kommentar på din virksomhedsside, forventer at få svar inden for 24 timer.    

Alle de aktive forbrugere på Facebook betyder øget konkurrence om opmærksomheden. Så hvorfor vente 24 timer, når du kan svare forbrugerne med det samme ved hjælp af en chatbot?  

Chatbot marketing

Din chatbot kan indstilles til automatisk at starte en samtale med i Messenger, når forbrugeren kommenterer på dit opslag. Den identificerer selv konteksten af ​​kommentaren, og præsenterer på den baggrund relevant indhold til forbrugeren, mens den kvalificerer vedkommende som lead. 

For at blive klogere på, hvad lige netop dette lead er ude efter, kan du på baggrund af kommentaren tilbyde en kupon, køre en quiz eller anbefale bestemte produkter.  

Herefter fortsætter du med at opbygge relationen til kunden ved at præsentere vedkommende for mere personaliseret indhold, andre produkter eller blogindlæg.

 

4. Lær forbrugere at kende igennem en quiz

Quizzer er en af de mest delte og interaktive typer indhold. Her har du et par af fordelene:  

  • Quizzer er stærkt engagerende. Hvorfor? Alle elsker at lære noget om sig selv… 
  • Forbrugerne tilmeldes automatisk din Messenger-liste, når de tager en quiz
  • Din chatbot leverer personaliseret indhold og personlige beskeder

Det fantastiske ved quizzer er, at du selv bestemmer, hvad de skal handle om. Du kan, f.eks. spørge forbrugerne, hvad de putter i deres kaffe – og på den baggrund levere specifikt indhold, der taler ind i deres svar.

 

5. Udnyt mulighed for mersalg og kryds-salg

Mersalg og kryds-salg tegner sig for 10-30 % af den samlede omsætning på e-handelsmarkedet – og det giver god mening. Det er alt andet lige nemmere at sælge dine kunders foretrukne produkter end alt muligt andet. 

 Ved at vise forbrugere lignende, men dyrere produkter, er det lettere at overtale dem til at opgradere. Produktanbefalinger kan nemt personaliseres med Messenger-chatbots ved at kombinere alt, hvad du har lært om din kunde, eksempelvis fra quizzer, samtaler og andre interaktioner på bagrund af handlinger, købshistorik og engagement.

 

Kontakt oscalltoaction arrow

 

 

6. Stop kunderne fra at forlade indkøbskurven

Vidste du, at 75,4 % af forbrugerne forlader indkøbskurven før købet er færdiggjort?  For e-handelsvirksomheder er en forladt kurv lige med tabt salg.  

Lad os sige, at du har 50.000 månedlige besøgende på dit websted, din gennemsnitlige transaktion er 40 kr., og din konverteringsrate ligger på 1 % eller 500, hvad der svarer til kunder.

Hvis du øger din konverteringsfrekvens med bare 0,25 %, tjener du 5.000 kr. ekstra pr. måned – eller 60.000 kr. pr. år. Forestil dig, at din chatbot automatisk sikrer dig mersalget. 

En undersøgelse viser, at indkøbs-påmindelser sendt gennem Messenger gendanner 13 %-20 % af købsprocesserne, og genererer 4X-10X højere indtægter end e-mails. Disse tal kan du drage fordel af.

 

7. Guide forbrugerne til det rette produkt

Omdan din chatbot til en tour-guide, der leder forbrugerne gennem de mest aktuelle produkter.  Forbrugerne ved ikke altid, hvor de skal finde den information, de har brug for. Det giver dig mulighed for at starte en samtale med dem, når de har brug for hjælp. Det er en nem måde at opnå salg, som du ellers ikke ville have landet. 

Undersøgelser viser at 83 % af alle forbrugere, der handler online, har brug for hjælp til at afslutte deres ordrer – og de fleste forventer hjælp inden få minutter. Får de ikke den hjælp, de søger, kan du være sikker på at de hopper over til dine konkurrenter.

 

8. Brug din chatbot som sælger

Den første kommercielle chatbot på Messenger var blomstersælger – og den var uden tvivl et af de bedste eksempler på chatbots til e-handel. Blomstervirksomheden lod kunderne bestille blomster direkte i Messenger, eller skrive med support, hvis det er nødvendigt.  

Direktøren i blomstervirksomheden (en af de største i USA) udtalte i et e-handelsmedie kort efter lanceringen, at mere end 70 % af de kunder, der kom ind via virksomhedens chatbot var nye kunder. Blomstervirksomheden oplevede en stigning i den samlede omsætning på hele 6,3 % som følge af implementeringen af en chatbot.

Den populære, kunstigt intelligente chatbot-sælger spørger forbrugerne, hvad de har brug for, tilbyder forskellige muligheder, tager imod ordrer og meget mere. Når du sælger gennem en  chatbot, er det nemmere at guide brugerne til at købe passende produkter, skabe en positiv stemning og i det hele taget forbedre købsoplevelsen.

 

9. Split-test dine beskeder 

En sikker metode til at øge salget, in abonnements-liste og antallet af konverteringer, er at køre split-tests på alle beskeder for at forbedre dine resultater.

De fleste Chatbot-platforme gør det nemt at teste. Hvis du øger dit annonceringsbudget med henblik på at skabe mersalg, kan split-tests hjælpe dig med at identificere dine bedst performende sekvenser. Du kan nemt se, hvad der fungerer bedst og løbende optimere derefter. For e-handelsvirksomheder kan en chatbot være med til at teste følgende:

 

  • Call to action: Hvad giver mest trafik og konvertering? “Køb nu” eller “Bestil her”? 
  • Prissætning: Hvad sælger bedst? “50 % rabat” eller “Halv pris”
  • Sekvensordrer: Hvilke små ændringer overtaler bedst? F.eks. i rækkefølgen af spørgsmål
  • Billeder: Virker en GIF bedre end en simpel “Tak”-besked? Gør oplevelsen mere interessant

 

Ovenstående eksempler er blot et lille udsnit af de mange fordele, du kan drage ved split-tests inden for Messenger marketing (og til andre discipliner). Benyt dem til at finde ud af, hvilken kommunikationsform, der fungerer bedst for lige netop dit publikum.

 

Chatbot

 

Opsummering

Overvejer du at benytte et eller flere af disse ‘salgs-hacks’ for at øge salget?  

Så husk at en chatbot er mere end bare en digital sælger; den er dit supportteam, din sælger og din produkt-guru på samme tid, hvilket betyder at den kan være et stort aktiv på flere fronter for din e-handelsvirksomhed. Messenger marketing kan benyttes til et væld af aktiviteter.

I Change har vi udviklet ChatMonkey – et enkelt og overskueligt chatbot-produkt, som vi kan skræddersy til lige netop dit behov, og lynhurtigt sætte op til at øge dine konverteringer, sænke omkostningerne ved salg, og styrke løbsoplevelsen i det hele taget.

 

Vi hjælper dig i gang

Er du i tvivl om, hvordan du kan drage fordel af Messenger marketing og chatbots i din virksomhed, eller har du brug for en samarbejdspartner til at styre dig sikkert gennem jeres udvikling? Kontakt Henrik Møller på [email protected], eller ring på +45 70605561.

 

Læs mere om hvordan vi arbejder i Change her.

 

Kontakt oscalltoaction arrow